Siirry pääsisältöön

Diakoniatyö auttaa näkyvästi ja näkymättömästi

Kirkon perustehtävä on kahtalainen. Hengellinen tehtävä ja auttamistehtävä ovat kolikon kaksi puolta. Niitä ei voi irrottaa toisistaan. Kirkko ei voi keskittyä vain jumalanpalveluksiin, rukoilemiseen ja hautajaisiin, mutta ei myöskään vain auttamaan heikompiosaisia ja tukemaan yhteisöllisyyttä. Kirkko on erityinen toimija juuri siksi, että sen elämässä nämä molemmat yhdistyvät.

Eri puolilla Suomea evankelis-luterilaiset seurakunnat on koronakriisin aikana kutsuttu kaupunkien ja kuntien kumppaneiksi monenlaisiin auttamistehtäviin. Niiden välinen yhteistyö on ollut ennestään vahvaa ja sen pohjalta on nyt luotu uusia toimintoja. Esimerkiksi on jaettu vastuuta kaikkien ikäihmisten tavoittelemisesta puhelimitse. Vantaalla seurakunnista soitettiin ensin 80-84 -vuotiaille, kaupungilta sitä vanhemmille. Nyt soitetaan seurakunnista niillekin jäsenille, jotka ovat täyttäneet 85 vuotta. Heistä moni on toivonut tätä.

Ruoka-avussa tehdään kaupunkien, seurakuntien ja järjestöjen yhteistyötä niin poikkeusaikana kuin normaalioloissakin. Ruoka-apu on konkreettinen auttamisen muoto. Se on myös näyttävä verrattuna siihen päivittäiseen auttamistyöhön, jota seurakunnissa tehdään. Tämä muu, monipuolisempi mutta näkymättömämpi, jää helposti ruoka-avun varjoon. 

Ihmisten avuntarve on paljon moninaisempi kuin vain nälkä. Jos puhutaan taloudellisesta auttamisesta, harvan vaikeaa tilannetta ratkaisee pelkkä ruokakassi tai edes lämmin ateria. On yllättäviä menoja, velkoja, vuokrarästejä ja muuta. Auttajan on kartoitettava kokonaistilanne ja autettava ihmistä selviämään siitä eri järjestelyin.

Taloudelliset vaikeudet eivät useinkaan ole ihmisen tai perheen ainoita vaikeuksia. Siksi pelkkä raha tai vaikkapa velkaneuvonta ei riitä. On sairautta, riippuvuuksia, riitoja ja yksinäisyyttä. Tarvitaan kuuntelijaa ja tarvitaan apua ongelmista selviämiseen: oikeita kysymyksiä ja neuvoja.

Kaikkea tätä seurakunnissa tehdään: tuetaan henkisesti ja avustetaan taloudellisesti. Diakoniatyö ei kuitenkaan ole vain korjaavaa työtä, vaan paljon myös työtä, joka rakentaa yhteisöjä ja tukee ihmisten arkea monin tavoin. On avointa toimintaa ja pienryhmätoimintaa, työntekijöiden ohjaamaa ja vapaaehtoisten ohjaamaa. Työntekijöiden ammattitaito on laaja ja monipuolinen. Vapaaehtoisten riittävistä taidoista ja jaksamisesta huolehditaan.

Kriisin aikana kirkko on yllättänyt itsensäkin muuttamalla työtään nopeasti. Se on ammattitaitoisten työntekijöiden ansiota. Diakoniatyöntekijöillä, kasvatuksen työntekijöillä ja papeilla on jatkuvasti laaja kosketuspinta seurakunnan alueen ihmisiin, samoin viranomaisiin ja muihin toimijoihin. Siksi he ovat kyenneet tekemään nyt juuri sitä, mitä on tarvittu.

Kommentit

  1. Hei! Kiitos paljon tästä kirjoituksesta, siitä tuli kyllä iloinen mieli. Tässä on käynyt juuri niin kuin kirjoitat, ruoka-apu on saanut aivan liikaa julkisuutta ja samalla jatkamme ihmisten kohtaamista ja auttamista kuten aina. Lisäksi on vaikea näin diakoniatyön näkökulmasta ymmärtää mikä siinä ruokakassissa nyt on se juttu. Jokaisen ihmisen tilanne on erilainen ja myöskin ne keinot pitää olla monenlaisia millä ihmisiä autetaan. Joten, kiitos tästä, tämä piristi kyllä päiväni eilen!!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan