Siirry pääsisältöön

Arkipyhien kannattaja

Olin pari vuotta sitten lomalla Ranskassa. Ranskaa pidetään yleisesti maallistuneena maana, jossa uskonnolla ei juuri ole paikkaa julkisessa tilassa.
Toisin kuitenkin oli juuri sinä päivänä, kun mieheni kanssa saavuin Ranskaan. Tulimme sinne kävellen Espanjan rajan yli pienessä Pyreneillä sijaitsevassa kylässä. Löysimme bussipysäkin, jolta uskoimme pääsevämme bussilla matkakohteeseemme. Odotimme aikamme, mutta pysäkillä olleessa aikataulussa ilmoitettuna aikana bussia ei tullut. Lähdimme etsimään taksia ja lopulta yllättävien vaiheiden jälkeen sen löysimmekin.
Myöhemmin tajusimme, miksi bussi ei kulkenut arkiaikataulunsa mukaan. Oli elokuun 15., Marian taivaaseen astumisen päivä. Arkipyhä siis. Ja arkipyhä, jota protestanttisessa Suomessa ei vietetä, koska Marian taivaaseen astuminen kuuluu vain katoliseen oppiin.
Otan nyt yksipuolisesti kantaa arkipyhiin ja niiden mahdolliseen siirtämiseen, pappina. En mieti niitä työntekijän enkä työnantajan kannalta. Papin vuosittaista työaikaa arkipyhät eivät edes lyhennä, sillä työviikkomme on ympäri vuoden viisipäiväinen. 
Minun puolestani vapun voisi muuttaa työpäiväksi. Sitä ei vietetä edes kaikissa Pohjoismaissa. Jopa itsenäisyyspäivän voisi siirtää viikonloppuun (ei tule tapahtumaan, ja pysyköön kaikin mokomin joulukuun kuudennessa). Paljon näitä vanhempaa perua ovat kirkkovuoden pyhät, kuten loppiainen ja helatorstai. Jos kirkollisista juhlapäivistä joku on muutettava työpäiväksi, niin miksi kukaan ei ehdota juhannusaattoa? Sehän ei edes ole pyhä, vaan aatto. Vasta juhannuspäivä, lauantai, on pyhäpäivä – tosin meillä siirretty vaihtuvasta viikonpäivästä pysyvästi viikonloppuun.
Loppiaisella ja helatorstailla, samoin kuin joulun ja pääsiäisen pyhillä ja uudenvuodenpäivällä, on teologinen ja hengellinen, kirkkovuoteen liittyvä sisältö. Ne ovat jumalanpalveluspäiviä. Jos arkipyhiä vähennetään, olen valmis omassa seurakunnassani jatkamaan messujen viettämistä ”oikeina” päivinä ja raportoimaan työnantajille, ketkä mistäkin työpaikasta osallistuivat. Vastaehdotukseni on siis, että kristityt, joille pyhien hengellinen sisältö on tärkeä, saavat luvan olla pois töistä, mutta ne jotka vain haluavat ylimääräistä vapaata, tehkööt töitä.
Olen kiitollinen siitä, että vielä saamme viettää Kristuksen taivaaseenastumisen päivää, helatorstaita, omalla raamatullisella paikallaan 40 päivää pääsiäisen jälkeen. Tervetuloa juhlistamaan sitä meidän kirkkoon 14.5. klo 10. Silloin siunataan kesän riparien isoset tärkeään tehtäväänsä ja vietetään myös heidän juhlaansa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan