Siirry pääsisältöön

Unitaariuniversalistien tilaisuudessa eräänä sunnuntaina



Kesälomamatkallani kävin kolmessa kirkossa ja ajattelin silloin kirjoittaa blogikirjoituksen kaikista niistä. Tämä viimeinen on jäänyt kesken, mutta julkaisen sen vihdoin. Kirjoitus on edelleen keskeneräinen. Siitä tulisi liian pitkä, jos kirjoittaisin kaiken, mitä ajattelen. Jääköön siis tällaiseksi mieluummin kuin kokonaan julkaisematta.

Tähän alkuun mainitsen, että olen vieraillut hyvin monissa erilaisissa kirkoissa ja myös muiden uskontokuntien kokoontumispaikoissa ja tilaisuuksissa. Minusta se on mielenkiintoista. Tiedän, että kaikki ihmiset eivät mielellään mene paikkoihin, joissa harjoitetaan muuta kuin heidän omaa uskontoaan. Minä käyn sellaisissa mielelläni ja opin aina jotakin. 

Nyt olenkin jo johdatellut siihen, että kirkko, josta tässä kerron, ei ole varsinaisesti kristillinen kirkko. Amerikkalainen ystäväni on toiminut aktiivisesti Unitarian Universalist –nimisessä uskonnollisessa yhdyskunnassa. Muutettuaan toiseen osavaltioon hän ei kuitenkaan siellä liittynyt seurakuntaan. Kun olimme lomalla hänen perheensä luona Floridan St. Petersburgissa, hän vei minut ja mieheni tutustumaan paikallisen UU-seurakunnan sunnuntaiaamun tilaisuuteen.

Unitaariuniversalismi on liberaali uskonnollinen liike, joka syntyi 1900-luvulla kahden kristillisperäisen uskontokunnan, unitaarien ja universalistien yhdistyessä. Unitaarien opin erityispiirre oli usko yhteen Jumalaan, ei kolminaisuuteen. Universalistit puolestaan uskoivat, että kaikki ihmiset pelastuvat, eikä kadotusta ole. Kahden suhteellisen pieneksi jääneen uskonsuunnan kannattajat päätyivät lopulta toteamaan, että olivat oppikysymyksistä riittävän yksimielisiä yhdistyäkseen. 

Ystäväni on kertonut, että UU:n jäsenet ovat yleensä yhteiskunnallisesti aktiivisia ja että heillä voi olla monenlaista uskonnollista taustaa ja historiaa. Tilaisuudessa, johon osallistuimme, opetusosuus oli valmisteltu lapsia varten ja muutama lapsi osallistui sen toteutukseenkin. Sillä kertaa opetus oli, että asiat eivät aina ole sitä, miltä ne näyttävät. 

Unitaariuniversalistit painottavat suvaitsevaisuutta ja sitä, että erilaiset ja eri tavoin ajattelevat ihmiset voivat kuulua samaan yhteisöön. Heille tärkeää on henkinen kasvu ja paremman maailman hyväksi toimiminen. 

Mitä sitten tuona sunnuntaiaamuna opin? Montakin asiaa. Muun muassa jäin miettimään sitä, että uskonyhteisö, jolla ei ole sakramentteja eikä vahvaa oppia jota saarnata jäsenille, kuitenkin viettää sunnuntaiaamuisin tilaisuutta, jossa lauletaan yhdessä, pohditaan perimmäisiä kysymyksiä ja hiljennytään, ja jonka jälkeen tavataan toisia ”kirkkokahveilla”. Tilaisuus tekee sunnuntaipäivästä erilaisen kuin arkipäivät. Nyt, kun kaupat ovat auki paitsi sunnuntaisin, jo tapaninpäivänäkin, suren sitä pyhäpäivien rauhaa ja verkkaisuutta, jonka ainakin me kaupunkilaiset olemme menettäneet. En osaa itsekään vaalia perinteisiä tapoja niin, että omat lapseni huomaisivat, milloin on arki ja milloin on pyhä. Uskon kuitenkin, että käskyssä lepopäivän pyhittämisestä on paljon viisautta. Teemmekö paitsi väärin, myös tyhmästi, kun annamme viikon ja vuoden kaikkien päivien muuttua samanlaisiksi?


kuva: Amy Hamric Weintraub/Facebook


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan