Siirry pääsisältöön

Rauhaa Pyhälle maalle

Berliinin kirkkopäivillä osallistuin seminaariin, jossa puhuivat 
  • Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaisen kirkon piispa, Luterilaisen maailmanliiton puheenjohtaja Munib Younan
  • Jerusalemin Heprealaisen Yliopiston sosiologian professori, alunperin marokonjuutalainen Eva Illouz sekä
  • saksanjuutalainen toimittaja, kirjailija ja teatteriohjaaja, pitkään Jerusalemissa ja Tel Avivissa työskennellyt Richard Schneider.
Puhujilla oli erilaiset lähtökohdat, mutta sama viesti kuulijoilleen. Tuo viesti on erittäin tärkeä kaikille, joilla on mielipide israelilaisten ja palestiinalaisten konfliktista, ja kaikille, jotka haluaisivat ottaa asiaan kantaa. Kolmen puhujan viesti oli: älkää asettuko kummallekaan puolelle. 

Piispa Younan kehotti olemaan rauhan, sovinnon ja oikeudenmukaisuuden puolella. Hän korosti, että päättymätön konflikti on tuhoisa molemmille osapuolille. Se vie sekä palestiinalaisilta että israelilaisilta vapauden ja alistaa heidät väkivallan ja sorron logiikalle. Younanin mukaan Jumala ei tahdo konfliktia, eikä ole sotija, joka olisi toisen kansan puolella toista vastaan. 

Professori Illouz vertasi israelilaisia ja palestiinalaisia kansoina toisiinsa ja esitti näiden välillä olevan monia yhtäläisyyksiä. Kummankin identiteetti perustuu traumaan: holokaustiin ja palestiinalaisten tappioon vuonna 1947. Traumat halvaannuttavat. Yhteistä kahdelle kansalle on myös maanpaossa elämisen kokemus ja menetetyn kotimaan ikävöiminen, johon identiteetti osaltaan pohjautuu. Nämä kaksi monella tavalla samankaltaista kansaa ei luota toisiinsa, molemmat kieltäytyvät rauhanaloitteista, ja molemmat pelkäävät tulevansa hävitetyiksi. Ekstremismi on molemmilla puolilla vahvistunut viime aikoina. 

Illouzin mielestä Israelin valtioon kohdistuvaa kritiikkiä tarvitaan, eikä sitä pidä sekoittaa antisemitismiin. Tämä on painavasti sanottu, sillä Illouz kertoi itse aikoinaan muuttaneensa Israeliin siitä syystä, että hän oli sionisti. Edelleen hän toivoo, että juutalaisen kansan hyvinvoinnista huolehditaan silloinkin, kun Israelin valtiota arvostellaan.

Toimittaja Schneider moitti niitä ulkopuolisia, jotka kuvittelevat tietävänsä, mistä israelilaisten ja palestiinalaisten konfliktissa on kyse, vaikka eivät olisi koskaan edes käyneet maassa. Monet kuvittelevat tietävänsä, ketkä ovat hyviä ja ketkä pahoja. Toisten mielestä palestiinalaiset ovat pahoja ja israelilaiset hyviä, toisten mielestä päinvastoin. Schneiderin mielestä kumpikin käsitys on sekä oikea että väärä yhtä aikaa. Edelleen hän muistutti, että kahden kansan lisäksi lukemattomat valtiot ja organisaatiot sekaantuvat tilanteeseen. Mikään ei ole yksinkertaista. Schneider neuvoi: Lakatkaa uskomasta pikaratkaisuihin!

Itse tunnen kristittyjä, jotka ovat valinneet puolensa. Vastakkainasettelu Pyhällä maalla saa pahimmillaan aikaan vastakkainasettelua täällä kaukana. Siksi kolmen asiantuntijan viesti on tärkeä. He vetoavat oman kotimaansa rauhan puolesta ja pyytävät meitä olemaan valitsematta puolta. Kirkkojen tukea ja kristittyjen rukouksia tarvitaan rauhantyössä, mutta meillä ei  ole ratkaisua tilanteeseen. 

Puhujat suhtautuivat Pyhän maan tulevaisuuteen pessimistisesti. Pessimistisin oli Schneider. Illouz ja Younan kertoivat enemmistön kaikesta huolimatta haluavan rauhaa. Erityisesti nuoret toivovat sitä. Younanin lainaaman kyselytutkimuksen mukaan 65 % palestiinalaisista nuorista toivoo rauhaa Israelin kanssa ja kannattaa kahden valtion mallia.

Younan sanoi, ettei pane toivoaan sen enempää Jerusalemissa kuin Ramallahissakaan toimiviin hallituksiin, ei myöskään Washingtoniin, Pariisiin eikä Berliiniin. Hänen toivonsa tulee Jerusalemista, jossa Jeesus - rauhan, oikeudenmukaisuuden ja sovituksen tuoja - nousi kuolleista.
Kuva: Hannu Tiainen

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri....

Diakoniatyö auttaa näkyvästi ja näkymättömästi

Kirkon perustehtävä on kahtalainen. Hengellinen tehtävä ja auttamistehtävä ovat kolikon kaksi puolta. Niitä ei voi irrottaa toisistaan. Kirkko ei voi keskittyä vain jumalanpalveluksiin, rukoilemiseen ja hautajaisiin, mutta ei myöskään vain auttamaan heikompiosaisia ja tukemaan yhteisöllisyyttä. Kirkko on erityinen toimija juuri siksi, että sen elämässä nämä molemmat yhdistyvät. Eri puolilla Suomea evankelis-luterilaiset seurakunnat on koronakriisin aikana kutsuttu kaupunkien ja kuntien kumppaneiksi monenlaisiin auttamistehtäviin. Niiden välinen yhteistyö on ollut ennestään vahvaa ja sen pohjalta on nyt luotu uusia toimintoja. Esimerkiksi on jaettu vastuuta kaikkien ikäihmisten tavoittelemisesta puhelimitse. Vantaalla seurakunnista soitettiin ensin 80-84 -vuotiaille, kaupungilta sitä vanhemmille. Nyt soitetaan seurakunnista niillekin jäsenille, jotka ovat täyttäneet 85 vuotta. Heistä moni on toivonut tätä. Ruoka-avussa tehdään kaupunkien, seurakuntien ja järjestöjen yhteistyötä niin...

Hurjia muutoksia

Kirkon toimintaympäristön muutos on nopeaa ja voimakasta. Seitsemänä Rekolan-vuotenani on tapahtunut valtavasti. Paikallisseurakuntaa ovat koskeneet paitsi paikalliset, myös lukuisat maailmanlaajat ilmiöt ja tapahtumat. Yhden mainitakseni: näistä vuosista noin viidennes oli korona-aikaa. Vantaan väestö muuttuu moninaisemmaksi ja vanhenee. Koivukylän suuralueen asukkaita on nyt 3250 enemmän kuin Rekolaan tullessani, yhteensä yli 30 000. Niiden määrä, jotka puhuvat äidinkielenään muuta kuin kotimaisia kieliä, on kasvanut n. 4500:sta n. 7600:aan. Yli 65-vuotiaiden määrä on kasvanut 3600:sta 4500:aan ja ikääntyneiden osuuden väestöstä ennakoidaan kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa. Koivukylän suuralueella myös 19-34 -vuotiaiden määrä on kasvanut paljon. Leinelään ja Lipstikkaan on rakennettu suuria kerrostaloja, joihin on muuttanut enimmäkseen nuorta väkeä. Muuttoliike on niin vauhdikasta, että vuosittain seurakunnan jäsenistä yli 10 % vaihtuu kirkon jäsenten muuttaessa alueelle...