Siirry pääsisältöön

Joogaa kirkossa?



Seurakuntamme järjesti marraskuussa Hiljaisen laulun ja joogan retriitin. Sana ”jooga” säikäytti joitakin seurakuntalaisia, jotka tuntevat joogan alkuperän intialaisten henkisenä harjoituksena. Voidaan perustellusti sanoa, että jooga oli alun perin hindulaisten uskonnonharjoitusta.
Tiedän itsekin tämän hyvin. Olen opiskellut uskontotiedettä yliopistossa, käynyt hindujen pyhissä paikoissa ja nähnyt guruja Nepalissa, Intiassa ja Euroopassa. Olen kuullut tarinoita ja tavannutkin henkilöitä, jotka ovat voimakkaasti kokeneet joogan vievän poispäin Jumalasta ja aiheuttavan hyvin epämiellyttäviä, pelottavia kokemuksia. Tiedän, että monissa joogan eri muodoissa käytetään mantroja, joilla on uskonnollinen merkitys ja sisältö.
Toisaalta tunnen myös kristittyjä, jotka harrastavat joogaa. Monet liittävät joogaharjoitteluun rukouksen, kristillisen meditaation ja Jumalan kuuntelun. Erityisen paljon on ihmisiä, jotka harrastavat joogaa pelkästään siksi, että se lisää heidän fyysistä ja psyykkistä hyvinvointiaan. Heille joogalla ei ole uskonnollista merkitystä. He eivät välttämättä koe olevansa uskonnollisia, tai sitten heidän uskonnonharjoituksensa on joogan harrastamisesta erillinen elämänalue.
Retriitissämme ei sekoitettu kahta uskontoa keskenään. Voisin järjestää kirkossa tilaisuuden, jossa hindu ja kristitty keskustelevat. Sellaista tilaisuutta en sallisi, jossa opetetaan jälleensyntymistä tai karman lakia oppina, jonka voi yhdistää kristilliseen uskoon. En hyväksyisi sellaisen joogan ohjaamista tiloissamme, johon sisältyy hindulaisia rituaaleja.
Tällaisesta joogasta ei kuitenkaan ollut kysymys järjestämässämme retriitissä. Olisimme tietysti voineet käyttää tiedotuksessa toista sanaa, vaikka joogaliikkeitä harjoiteltiinkin. Ehkä joku ajattelee, että joogaliikkeitä voi tehdä, kunhan nimittää niitä joksikin muuksi kuin joogaksi. Minä ajattelen, että niitä on rehellistä nimittää joogaksi. Kristityltä eivät mitkään liikkeet eivätkä mitkään asennot ole kiellettyjä. Mihin Luojan luoma keho taipuu, sen voi kristitty Luojansa katseen alla tehdä. Liikkeeseen tai asentoon voi yhdistää vaikkapa vanhan, yksinkertaisen Jeesuksen rukouksen: ”Herra, Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä.”
Joidenkin kristittyjen pelko joogaa kohtaan saattaa pohjautua ajatukseen, että pahat henget pääsevät vaikuttamaan, kun harjoittaa joogaa. Taustalla on teologia, jossa vieraat uskonnot nähdään pahoina. Saatetaan ajatella, että jos uskoo johonkin muuhun kuin kristittyjen kolmiyhteiseen Jumalaan, niin uskoo paholaiseen, palvoo ja palvelee häntä.
Tällaiselle uskontoteologialle on vaihtoehtoja. On olemassa monenlaista uskontoteologiaa. Voidaan ajatella, että esimerkiksi hindujumalat ovat epäjumalia, joille uhraaminen on yhtä tyhjän kanssa, koska ne eivät ole todellisia. Tai voidaan ajatella, ja moni ajatteleekin, että kaikki uskonnot ovat hyviä ja pohjimmiltaan yhtä ja samaa.
Itse ajattelen, että on olemassa yksi Jumala, jota ihmiset kaikkien uskontojen kautta etsivät. Kukaan ei voi varmuudella tietää, mikä niistä on eniten totta tai oikea. Jokainen pitää omaa uskontoaan totena ja oikeimpana. Minusta kristinusko on uskonnoista paras monella tavalla. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa, että muut uskonnot ovat silkkaa pahuutta ja pimeää. Ihan jokaisen uskonnon piirissä ja nimissä tehdään hirvittäviä asioita, mutta olen myös kokenut kauniita hetkiä ja nähnyt hyvyyttä hindutemppeleissä, buddhalaisluostareissa, moskeijoissa ja synagogissa.
Sitä en voi tietää, onko toisia uskontoja harjoittavien mahdollista pelastua tunnustamatta Kristusta. Me kuitenkin seuraamme häntä, koska uskomme, että Jumala on antanut meille ilmoituksen hänestä.

Kommentit

  1. Hei! 😊 Suosittelen mennä katsomaan videoita YouTubesta kun ihmiset kertovat omia tarinoita kun ovat olleet mukana New Agessa ja löytäneet sitten Jeesuksen ja heistä on tullut Kristittyjä. Paljon on jooga opettajia ja guruja myös heidän joukossa. Itse kun lopetin joogan, meditoinnin, mindfulnessin ja aloin rukoilla iltaisin, minun jatkuvat painajaiset ja yöheräilyni loppuivat. 😊 Raamatun mukaan henkimaailmat ovat todellisia, vaikka emme niihin uskoisi. Pahoittelut, mutta ajatuksesi mitä kuvaat, tuntuu hyvin paljon olevan New Agen suuntaan. Kaikkea hyvää sinulle! ❤️

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan