Siirry pääsisältöön

Miksi kirkossa puhutaan niin paljon synnistä?



Tämä on neljäs parvekekeskustelun poikima kirjoitukseni. Tämä aihe, synti, tuli vastaani myös kastetilaisuudessa, jossa istuin pitkään kahvipöydässä vastailemassa toinen toistaan kiinnostavampiin kysymyksiin ja pohtimassa kysymyksiä, joihin ei ole vastauksia.

Ristiäiskahveilla kysyttiin, miksi uskoa Jumalaan, kun voi uskoa itseensä ja omiin mahdollisuuksiinsa tehdä hyvää. Siellä kysyttiin myös, eikö Jumalan armoa voi käyttää porsaanreikänä: pyytää ja saada teko anteeksi ja tehdä se sitten uudelleen – ja uudelleen. Tähän kommentoitiin seurueen ulkopuolelta, että niinhän ne katoliset pedofiilipapit juuri tekevät. (Roomalais-katolisen kirkon kriiseihin en tässä mene. Missä tahansa lasten tai aikuisten hyväksikäyttöä tapahtuu, se pitää saada loppumaan ja uhrien pitää saada apua.)

Se, että lapsille tehdään pahaa kirkossa tai perheessä, joiden pitäisi olla heille maailman turvallisimmat ympäristöt, todistaa synnin todeksi. Se, että papit, jotka ovat pyhästi luvanneet elää esikuvina toisille, tekevät pahaa ja suojelevat toisia pahantekijöitä, todistaa synnin todeksi. Ihminen voi toki uskoa itseensä ja omaan hyvyyteensä, mutta jokainen paljastuu ennemmin tai myöhemmin heikoksi. Siellä, missä ihmiset kamppailevat hengestään – esimerkiksi pyrkivät pelastuslautalle, jolla ei ole tilaa kaikille veden varaan joutuneille – harva pelastaa toisen jääden itse vaaraan. Arkisissakin tilanteissa kiusaus on suuri olla auttamatta lähimmäistä, jos siitä aiheutuu vaivaa tai kustannuksia.

Terve lapsi osaa jo vauvana pitää omia puoliaan ja vaatia, että hänen tarpeistaan huolehditaan. Sen sijaan toisten huomioon ottamista pitää lapselle opettaa. Kaksivuotias ei leikkiessään kierrä jakamassa toisille lapsille leluja, vaan useammin riitelee niistä heidän kanssaan. Ihmisessä on siis synnynnäistä taipumusta itsekeskeisyyteen, vaikka hänellä on myös edellytykset välittämiseen ja rakastamiseen.

Kirkossa puhutaan paljon synnistä siksi, että synti on totta jokaisen ihmisen elämässä, sielläkin missä sitä ei odottaisi näkevänsä eikä haluta nähdä. Koska kukaan ei ole täydellinen, niin jokainen on syntinen.

Johanneksen evankeliumin 8. luvussa Jeesus pelastaa rangaistukselta aviorikoksesta syytetyn naisen. Jeesus vastaa miehille, jotka häntä haastaakseen tuovat naisen hänen luokseen: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Joukosta ei löydy syntiin syyllistymätöntä. Tuskin löytyy mistään muustakaan ihmisjoukosta.

Syyllisyyttä ja häpeää on raskas kantaa. Kirkossa saa synnit anteeksi. Syyllisyydestä voi vapautua ja ihmisen on tarkoitus elää siitä vapaana. Tarkoitus ei ole, että syyllisyydentunto kirkossa lisääntyy, vaan että Jumalan anteeksiannon vakuutus keventää sydäntä. Jos käy päinvastoin, niin kirkon edustaja – kuka hän sitten onkaan – on epäonnistunut.

Voi olla, että kirkossa puhutaan synnistä liikaa. On paljon muutakin, mistä voi puhua: Jumalasta, ilosta, rauhasta, johdatuksesta, rukouksesta, kiitollisuudesta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä, taivaasta, sakramenteista ja niin edelleen. Kyllä kaikesta tästä puhutaankin, mutta kieltämättä paljon synnistä. Pidetään mielessä, että syntipuhetta voi joskus vähentää ja muuta asiaa lisätä.

Syntiä ei kuitenkaan tulla siivoamaan pois kristillisestä teologiasta. Se olisi silmien sulkemista tosiasialta. Useimmat pitävät itseään kunnon ihmisinä ja ovatkin sitä. Silti, jos aivan rehellisesti arvioi itseään, niin näkee itsekkyyttä, ahneutta, laiskuutta, himoa, kateutta, ylpeyttä ja muuta synninjuurta. Silloin huomaa tarvitsevansa armoa ja anteeksisaamista. Siksi armo, koska synti.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan