Tämä on neljäs parvekekeskustelun poikima
kirjoitukseni. Tämä aihe, synti, tuli vastaani myös kastetilaisuudessa, jossa
istuin pitkään kahvipöydässä vastailemassa toinen toistaan kiinnostavampiin
kysymyksiin ja pohtimassa kysymyksiä, joihin ei ole vastauksia.
Ristiäiskahveilla kysyttiin, miksi uskoa Jumalaan, kun
voi uskoa itseensä ja omiin mahdollisuuksiinsa tehdä hyvää. Siellä kysyttiin
myös, eikö Jumalan armoa voi käyttää porsaanreikänä: pyytää ja saada teko
anteeksi ja tehdä se sitten uudelleen – ja uudelleen. Tähän kommentoitiin seurueen
ulkopuolelta, että niinhän ne katoliset pedofiilipapit juuri tekevät. (Roomalais-katolisen
kirkon kriiseihin en tässä mene. Missä tahansa lasten tai aikuisten hyväksikäyttöä
tapahtuu, se pitää saada loppumaan ja uhrien pitää saada apua.)
Se, että lapsille tehdään pahaa kirkossa tai
perheessä, joiden pitäisi olla heille maailman turvallisimmat ympäristöt,
todistaa synnin todeksi. Se, että papit, jotka ovat pyhästi luvanneet elää esikuvina
toisille, tekevät pahaa ja suojelevat toisia pahantekijöitä, todistaa synnin
todeksi. Ihminen voi toki uskoa itseensä ja omaan hyvyyteensä, mutta jokainen
paljastuu ennemmin tai myöhemmin heikoksi. Siellä, missä ihmiset kamppailevat
hengestään – esimerkiksi pyrkivät pelastuslautalle, jolla ei ole tilaa kaikille
veden varaan joutuneille – harva pelastaa toisen jääden itse vaaraan. Arkisissakin
tilanteissa kiusaus on suuri olla auttamatta lähimmäistä, jos siitä aiheutuu vaivaa
tai kustannuksia.
Terve lapsi osaa jo vauvana pitää omia puoliaan ja
vaatia, että hänen tarpeistaan huolehditaan. Sen sijaan toisten huomioon
ottamista pitää lapselle opettaa. Kaksivuotias ei leikkiessään kierrä jakamassa
toisille lapsille leluja, vaan useammin riitelee niistä heidän kanssaan. Ihmisessä
on siis synnynnäistä taipumusta itsekeskeisyyteen, vaikka hänellä on myös
edellytykset välittämiseen ja rakastamiseen.
Kirkossa puhutaan paljon synnistä siksi, että synti on
totta jokaisen ihmisen elämässä, sielläkin missä sitä ei odottaisi näkevänsä
eikä haluta nähdä. Koska kukaan ei ole täydellinen, niin jokainen on syntinen.
Johanneksen evankeliumin 8. luvussa Jeesus pelastaa rangaistukselta
aviorikoksesta syytetyn naisen. Jeesus vastaa miehille, jotka häntä haastaakseen
tuovat naisen hänen luokseen: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön
ensimmäisen kiven.” Joukosta ei löydy syntiin syyllistymätöntä. Tuskin löytyy
mistään muustakaan ihmisjoukosta.
Syyllisyyttä ja häpeää on raskas kantaa. Kirkossa saa
synnit anteeksi. Syyllisyydestä voi vapautua ja ihmisen on tarkoitus elää siitä
vapaana. Tarkoitus ei ole, että syyllisyydentunto kirkossa lisääntyy, vaan että
Jumalan anteeksiannon vakuutus keventää sydäntä. Jos käy päinvastoin, niin
kirkon edustaja – kuka hän sitten onkaan – on epäonnistunut.
Voi olla, että kirkossa puhutaan synnistä liikaa. On
paljon muutakin, mistä voi puhua: Jumalasta, ilosta, rauhasta, johdatuksesta,
rukouksesta, kiitollisuudesta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä, taivaasta, sakramenteista
ja niin edelleen. Kyllä kaikesta tästä puhutaankin, mutta kieltämättä paljon synnistä.
Pidetään mielessä, että syntipuhetta voi joskus vähentää ja muuta asiaa lisätä.
Syntiä ei kuitenkaan tulla siivoamaan pois
kristillisestä teologiasta. Se olisi silmien sulkemista tosiasialta. Useimmat
pitävät itseään kunnon ihmisinä ja ovatkin sitä. Silti, jos aivan rehellisesti
arvioi itseään, niin näkee itsekkyyttä, ahneutta, laiskuutta, himoa, kateutta,
ylpeyttä ja muuta synninjuurta. Silloin huomaa tarvitsevansa armoa ja
anteeksisaamista. Siksi armo, koska synti.
Kommentit
Lähetä kommentti