Siirry pääsisältöön

Hiippakunnan kirkkoherrojen seminaari 2019


Helsingin piispa kutsuu hiippakuntansa kirkkoherrat vuosittain seminaariin. Tänä vuonna seminaarin teemana oli muutostrendien vaikutus seurakuntien työhön. 

Työskentely alkoi TT Elina Hellqvistin alustuksella kontekstuaalisesta teologiasta. Piispan ajankohtaisen puheen jälkeen oli pyydetty neljältä kirkkoherralta lyhyet puheenvuorot. Mielestäni kiinnostavin oli Riikka Reinan esitys Kallion seurakunnan uudesta organisaatiomallista ja Avautumisklubeista esimerkkinä uudenlaisesta seurakuntatyöstä. Hänen kertomansa oli oikeasti uutta ajattelua. Janne Silvastin esittely Vantaalla tehdystä jäsenyys- ja brändityöstä oli varmaankin osalle yhtä lailla tuoretta. Itse olen siihen työhön saanut osallistua ja olen sen tuloksista ylpeä. Muuten seminaarissa keskustelu kiersi pitkälti tuttua kehää ilman erityisen uusia näkökulmia tai uutta tietoa. Merkittävintä oli jälleen kerran vapaa kokemusten ja ajatusten vaihto yhteisen ohjelman ulkopuolella. 

Hannu Ronimus kertoi omassa puheenvuorossaan kauppakeskus Triplaan avatun seurakuntatilan menestyksestä. Hannu Tiainen puolestaan avasi näkymää historiaan ja pienen maaseutuseurakunnan elämään. Töölön ja Pukkilan seurakuntien päällimmäiset haasteet ovat hyvin erilaisia, vaikka ollaan samaa hiippakuntaa. Rekolan seurakunnan alue taas on omanlaisensa niin Töölöön kuin Pukkilaankin verrattuna. 

Pietarissa kun oltiin, saimme toisena seminaaripäivänä kuunnella myös kahta venäläistä ortodoksiteologia. Toinen heistä edusti valtakirkkoa, toinen vähemmistökirkkoa. Apostolisen ortodoksikirkon papin puhe oli näistä koskettavampi ja mieleenpainuvampi. Hän puhui henkilökohtaisesti kertoen omaa elämäntarinaansa ja liittäen yhteen hengellisen ja yhteiskunnallisen puolen omassa työssään ja elämässään.  

Ohjelmaan sisältynyt käynti modernin taiteen museo Erartassa yllätti positiivisesti. Monet teokset olivat paitsi kantaaottavia, myös teologisesti kiinnostavia tai hengellisesti puhuttelevia. Ne myös saivat aikaan oivalluksia venäläisestä kulttuurista ja yhteiskunnasta, joita tunnen vain pinnallisesti. 

Seminaarin ohjelmaan kuuluu kapitulin ajankohtaisten asioiden läpikäynti. Erityisesti odotin tällä kertaa tietoa uudesta kirkkolaista, joka on tulossa voimaan. Sitä saatiinkin lakimiesasessori Ritva Saarion esittelyn myötä. 

Seminaarin merkitystä on kyseenalaistettu ja kyselty, mikä sen tarkoitus on ja miksi on matkustettava jonnekin. Kysymykset ovat oikeutettuja. Omasta mielestäni seminaari puolustaa paikkaansa. Joka vuosi sen ei tarvitse olla kolmipäiväinen eikä joka vuosi tarvitse mennä ulkomaille. Taloutta ajatellen ulkomaanmatka tosin saattaa olla jopa halvempi kuin kotimaassa pidetty seminaari.

Pidän merkittävänä, että kirkkoherrat kokoontuvat säännöllisesti. Isolle ja heterogeeniselle joukolle on vaikea keksiä mielekkäitä yhteisiä aiheita ja työskentelytapoja. Tapahtuman sosiaalinen merkitys sen sijaan on kiistaton. Kirkkoherran virka on yksinäinen virka. On asioita, joista voi puhua lähinnä muiden kirkkoherrojen kanssa. Tärkeää on myös esimerkiksi se, että piispa ja tuomiokapituli kiittävät eläkkeelle jääviä juhlassa, johon kollegat osallistuvat, eli juuri tämän vuotuisen seminaarin illallisella. 

Pyhän Andreaan kirkko Pietarissa

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan