Siirry pääsisältöön

Palmusunnuntaina koronan aikaan

Ovikello soi, mutta oven takana ei ollut ketään. Pilasoittoko? Ei tällä kertaa, vaan portaalle oli jätetty sininen tarralappu, jossa luki lapsen käsialalla: ”Nyt kaikki sormet ristiin, et corona loppuis!” Ikkunasta näin lapsia pitämässä palaveria ja sinisiä lappuja kädessään. He olivat ottaneet asiakseen tehdä jotain eikä vain odottaa passiivisina. He olivat toteuttamassa viestintäkampanjaa koko korttelille. Liikutuin ja ilahduin heidän viestistään. Nyt kaikki talkoisiin pandemian loppumiseksi!

Näihin talkoisiin osallistun mielelläni. Joku pitää sormia ristissä, minä ristin käteni. Joku lähettää pyyntöjä universumille ja joku vain päättää pitää kiinni toivosta. Nyt ei ole väärää tapaa toivoa eikä rukoilla, että pandemia loppuisi. Tarvitaan pienten ja isojen luottamusta siihen, että yhdessä tästä selvitään.

Sormienristimistalkoot ovat luottamustalkoot. Uskotaan ja toivotaan yhdessä. Autetaan toisiamme sitkeästi kestämään, vaikka odotettu pandemian loppu taas siirtyisi kauemmas. Ei luovuteta.

Harvan usko riittää siirtämään vuoria tai sammuttamaan pandemiaa. Luottamustalkoiden lisäksi tarvitaan toisiakin talkoita: välittämistalkoita. Niissä yhdistyvät tunne ja järki. Myötätunto toisia kohtaan ja tarve kokea oma olo turvalliseksi ovat tunteita, jotka saavat noudattamaan varotoimia. Omaa ja toisten terveyttä suojellen pidetään turvavälit, käytetään maskia ja otetaan rokotukset. Tunteiden ohjaama toiminta on sopusoinnussa järjen kanssa. Järjellä voi päätellä, että kun enemmistö noudattaa turvaohjeita, leviää virus heikommin. Lopulta sen uhka on mitätön.

Kun palmusunnuntaina ovikello soi, ei portaalla ole lappua vaan lapsia. ”Virvon, varvon, tuoreeks, terveeks” on tänä vuonna erityisen osuva toivotus. Lapset heiluttavat pajunkissavitsaa kuin taikasauvaa. ”Tuoreeks, terveeks!” Haitanneeko, jos vähän uskoo, että vitsa tuo siunauksen kotiin?

Jos ovikello ei palmusunnuntaina soi, niin ehkä soi puhelin ja joku virpoo ääni- tai videopuhelussa. Kulkutaudin aikana viimeistään on opittu kohtaamaan ”etänä”. Se ei korvaa kasvokkain näkemistä eikä ihokosketusta. Koronavuoden aikana olen oppinut entistä enemmän arvostamaan sitä, että saa olla fyysisesti yhdessä. Kun se ei ole ollut mahdollista, olen useammin tarttunut puhelimeen soittaakseni sukulaisille ja ystäville. Se on parempi kuin ei mitään yhteyttä. Olen tarvinnut niitä puheluja itse ja minusta tuntuu, että toisessa päässä niitä on tarvittu yhtä paljon.

Palmusunnuntaina virpojat toivottavat terveyttä. Viikko siitä on pääsiäinen, uuden elämän ja toivon juhlapyhä. Rairuoho vihertää, narsissit kukkivat. Pääsiäinen muistuttaa, että elämässä on aina toivoa. Juhlitaan sitä, että elämä voittaa. Edes kuolema ei ole umpikuja, vaan raja. Sormet ristiin, kädet ristiin, tsemppiä ja jaksamista – kyllä tästä selvitään. 

Kirjoitus on julkaistu 20.3.2021 Vantaan Sanomissa osana Vantaan seurakuntien ilmoitusta

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan