Siirry pääsisältöön

Perheriitoja

Pariskunta riiteli rautatieaseman alikulkutunnelissa äänekkäästi. Kukaan ei voinut olla kuulematta, miten he toisiaan solvasivat. ”Ja sussa ei sitten ole mitään vikaa?” huusi toinen. Toinen vastasi: ”No on.” Lyhyen hiljaisuuden jälkeen riita jatkui edelleen yhtä äänekkäänä.

Kun ihmisestä alkaa tuntua tarpeeksi pahalta ja hän turhautuu siihen, ettei koe tulevansa kuulluksi, hän alkaa huutaa. Vaikka sitten julkisella paikalla, kymmenien tai satojen vieraiden ihmisten kuullen.

Harvassa ovat ne, jotka eivät eläissään ole ääntään korottaneet. Kaikki tietävät, että malttinsa voi menettää, vaikka toisilla itsehillintä on parempi kuin toisilla. Tässä asiassa on kuitenkin mahdollista kasvaa. Itsehillintä voi tulla paremmaksi. Voi oppia olemaan menemättä mukaan toisen tunteisiin. Voi oppia tiedostamaan omia tunteitaan ja säätelemään omaa käyttäytymistään. Omat totutut käyttäytymismallit istuvat tiukassa, mutta jopa niitä on mahdollista muuttaa.

Kuuntelin tahtomattani ventovieraan pariskunnan riitaa. Mietin, olisivatko he voineet päästä sovintoon pysähtymällä niihin repliikkeihin, jotka alussa kerroin. Kenessä vika on, kun nyt tässä riidellään? Molemmissa. Molemmat ärsyttävät toisiaan, tai ovat loukanneet toisiaan. Molemmat huutavat, koska kumpikaan ei kuuntele. 

Jos huuto olisi lakannut siihen, että molemmat sanovat ”mussa on vikaa”, niin asiaa mietittyään osapuolet olisivat voineet päästä huutamisesta keskusteluun, jossa kumpikin olisi saanut sanoa sanottavansa niin, että toinen olisi kuunnellut. Ei olisi kannattanut jatkaa, ennen kuin molemmat olisivat siihen valmiita. Aikaa olisi ehkä tarvittu minuutteja, ehkä tunteja, ehkä päiviä. Huutamisen jatkaminen ei hyödyttänyt, sillä niin pitkään oli jo huudettu, eikä se johtanut mihinkään.

Ollaan kristillisen uskon ytimessä. ”Mussa on vikaa” on synnintunnustus. Yksinkertaisesta tunnustuksesta lähtee kasvamaan itsetuntemus, mutta se on myös anteeksiannon edellytys. Anteeksi voi antaa, jos toinen nöyrtyy sitä pyytämään. On pitkä tie antaa anteeksi jollekin, joka ei ymmärrä sitä pyytää.

Voi hyvät ihmiset siellä aseman alikulussa. Olette pariskunta, ja siitä päätellen te rakastatte toisianne, tai olette ainakin rakastaneet. Lopettakaa se huutaminen ja kuunnelkaa toisianne. Kertokaa toisillenne, miksi teillä on paha olla. Tunnustakaa vikanne.

Entä minä itse? Miten tänään kohtelin rakkaimpiani? Kuuntelinko, keskityinkö, puhuinko kauniisti? 
Oliko rakkauteni kärsivällistä, lempeää, sellaista joka ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa... Olinko paljonkaan parempi kuin nuo äänekkäät riitelijät, vaikka ääntä lähti vähemmän?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan