Siirry pääsisältöön

Kristityt ja muslimit

Viime viikolla tutustuin Kööpenhaminassa neljään paikkaan, jossa tehdään kirkon työtä maahanmuuttajien parissa. Olin mielessäni pohtinut, mitä voisin kirjoittaa siellä kohtaamieni kristittyjen suhtautumisesta muslimeihin. Tänään Brysselissä räjähtivät pommit.

On muslimeja, jotka tappavat uskontonsa nimissä. Kukaan ei halua heitä lähelleen. Heidän hallitsemillaan alueilla ihmiset elävät kauhun ja pelon vallassa. Ne, jotka pystyvät, pakenevat.
Mitä voidaan tehdä? Suljetaanko rajat? Karkotetaanko muslimit? Vai pitääkö päinvastoin lisätä vuoropuhelua ja vuorovaikutusta, jotta yhä suuremmalla joukolla voidaan yhdessä asettua vihaa ja väkivaltaa vastaan?

Kööpenhaminassa istuimme yhden aamupäivän piirissä, jossa oli yksitoista kristittyä ja yksi muslimi. Tuli puhe kääntymisestä islamista kristinuskoon. Eräs Tanskassa kristityksi kastettu entinen muslimi oli mennyt käymään kotimaassaan, ja perheenjäsenet olivat surmanneet hänet siellä. Puhuimme siitä, että hengenvaarasta huolimatta on muslimeja, jotka haluavat kääntyä, eikä kirkossa pidä koskaan torjua heitä vaaraan vedoten. Keskustelu polveili, ja mukana ollut muslimi kertoi, että joskus myös muslimiksi  kääntyneiden on vaikea kertoa edes läheisilleen ratkaisustaan. Kristityt eivät välttämättä hyväksy sellaista.

Kun muslimi oli kertonut tutusta, joka julkisesti vietti kristillisiä juhlia ja salaa islamilaisia, hänen vieressään istunut läheinen työtoveri tokaisi: ”Pelkääkö hän, että hänet tapetaan?” Yllättävän suora kysymys oli yhtä aikaa vakava ja jopa hieman humoristinen, hyvälle ja luotettavalle työtoverille esitetty. Islaminuskoinen työtoveri naurahti ja vastasi, ettei hän sentään sitä pelkää.

Kun puhutaan islamista tai keskustellaan muslimien kanssa, yksi kuuma aihe on juuri islamista luopumisen mahdollisuus ja uskonnonvapaus. Toinen kuuma aihe on naisten ja tyttöjen oikeudet. Terrorismi tai radikaali islamismi eivät niinkään herätä tunteita, sillä niistä monet muslimit sanoutuvat irti. He eivät pidä oikeana islamina ideologioita, joilla perustellaan sotaa ja terroritekoja.

Kun itse olen tavannut seurakuntani alueella asuvia muslimeja, olen pitänyt tärkeänä luottamuksen syntymistä välillemme ja toinen toistemme kunnioittamista. Olemme naapureita ja kaikki vaikutamme alueen ilmapiiriin ja turvallisuuteen. Kun eri ryhmiin, kuten uskontokuntiin, kuuluvat ihmiset tuntevat toisensa ja luottavat toisiinsa, seuraukset voivat olla vain hyviä. 

On myös niin, että vasta kun olemme tuttuja ja luotamme toisiimme, on mahdollista keskustella uskonnonvapauden kysymyksistä tai naisten asemasta. Kenties muslimeilla on vastaavasti joitakin länsimaalaiseen kulttuuriin liittyviä asioita, joista he haluaisivat puhua. Mekään emme välttämättä ole
heti valmiita puhumaan kaikesta. Ensin täytyy tuntea toisten ajattelua ja kulttuuria, jotta ymmärtää mitä he tarkoittavat ja miksi he kyseenalaistavat jotakin.

Kööpenhaminassa tapasin kristittyjä, jotka tekivät työtä muslimien parissa ja heidän kanssaan. Heidän tapansa olla kristittyinä vuorovaikutuksessa toisin uskovien kanssa oli juuri sellainen mitä itse pidän oikeana tapana. Kristitty kohtaa toisen ihmisen arvostavasti ja rakastavasti. Kristitty kertoo uskostaan Kolmiyhteiseen Jumalaan ja Jeesukseen. Kristitty uskaltaa puhua vaikeistakin asioista. Kristitty hyväksyy sen, että ihmiset, heidän valintansa ja elämäntarinansa ovat erilaisia.
Matkalla heränneistä ajatuksista riittää useampaankin blogikirjoitukseen. Jatkan tästä jonain toisena päivänä. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri....

Diakoniatyö auttaa näkyvästi ja näkymättömästi

Kirkon perustehtävä on kahtalainen. Hengellinen tehtävä ja auttamistehtävä ovat kolikon kaksi puolta. Niitä ei voi irrottaa toisistaan. Kirkko ei voi keskittyä vain jumalanpalveluksiin, rukoilemiseen ja hautajaisiin, mutta ei myöskään vain auttamaan heikompiosaisia ja tukemaan yhteisöllisyyttä. Kirkko on erityinen toimija juuri siksi, että sen elämässä nämä molemmat yhdistyvät. Eri puolilla Suomea evankelis-luterilaiset seurakunnat on koronakriisin aikana kutsuttu kaupunkien ja kuntien kumppaneiksi monenlaisiin auttamistehtäviin. Niiden välinen yhteistyö on ollut ennestään vahvaa ja sen pohjalta on nyt luotu uusia toimintoja. Esimerkiksi on jaettu vastuuta kaikkien ikäihmisten tavoittelemisesta puhelimitse. Vantaalla seurakunnista soitettiin ensin 80-84 -vuotiaille, kaupungilta sitä vanhemmille. Nyt soitetaan seurakunnista niillekin jäsenille, jotka ovat täyttäneet 85 vuotta. Heistä moni on toivonut tätä. Ruoka-avussa tehdään kaupunkien, seurakuntien ja järjestöjen yhteistyötä niin...

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa...