Siirry pääsisältöön

Buddhalainen kirkossa?


Hyvinvointialan yrityksen seinällä oli iso buddhan kuva. Se oli kaunis, ja tuttu. Buddhan kuvia laitetaan esille, kun halutaan viestiä harmoniaa ja mielenrauhaa.
Vuorikiipeilijän kuolemasta kertovassa lehtijutussa taas selostettiin buddhalaismunkkien suorittamia pyhiä toimituksia ja itämaisen viisauden omaksumisesta elämänkatsomukseksi. Kuvat ja muut viittaukset buddhalaisuuteen saavat minussa häivähtämään lämpimiä muistoja tiibetiläisluostareista, joissa vierailin kauan sitten, ja miellyttävistä buddhalaisista, joiden kanssa olen keskustellut. Tunnereaktio on positiivinen.

Aikoinaan olen pohtinut paljon myös buddhalaisuuden vieraita puolia, sitä kaikkea mitä en ymmärrä ja sitä mitä en pidä oikeana. Tunnen jonkin verran länsimaalaisille mukailtuja buddhalaisuuden muotoja, joista tällaisia puolia on jätetty pois. Tiedän, että monissa Aasian maissa buddhalaisuus on sekoittunut kansanuskonnollisuuteen ja paikalliseen kulttuuriin, ja että buddhalaisuus on erilaista eri maissa.
Siksi en yllättynyt, kun luin Open Doors -järjestön lehteä, jossa kerrottiin kristittyjen vainoista buddhalaisissa maissa. Vaikka buddhalaisuus näyttäytyy meille rauhan, lempeyden ja viisauden uskontona (ja usein "filosofiana, ei uskontona"), on myös buddhalaisia, jotka suhtautuvat vihamielisesti ja aggressiivisesti kristittyihin. Enkä usko, että kristityt ovat ainoita, joihin heidän vihansa kohdistuu.

Ihminen hahmottaa asioita luokittelemalla ja lokeroimalla niitä. Asioilla täytyy olla nimi ja paikka muiden asioiden joukossa. Helpointa on oikoa mutkat ja typistää ulottuvuudet. Yksinkertainen ja mustavalkoinen ajattelu vaatii vähiten. Siksi on houkuttelevaa ajatella: islamin asialla olevat tappavat, joten muslimit ovat pahoja - ja nyt näköjään myös buddhalaiset.

Mutta totuus ei ole näin helppo ja yksinkertainen. Ei ole ihmisryhmiä, ei uskontokuntia, joissa kaikki olisivat hyviä tai kaikki pahoja. Ei ole ihmistä, joka aina tekisi vain oikein tai aina vain väärin. Kaikki ihmiset tekevät molempia.

Toiset väittävät, että eri uskonnoissa ei ole mitään yhteistä; toiset taas, että ne ovat kaikki yhtä ja samaa. Minun käsitykseni mukaan kummatkaan eivät ole oikeassa. Uskonnoissa on sekä yhteistä että eroja. Yhteistä saattaa olla melko paljon tavoissa, rituaaleissa ja etiikassa, mutta myös siinä luottamuksessa ja turvassa, jota kullekin oma uskonto antaa. Toisaalta toisten uskontojen rituaalit saattavat tuntua vierailta ja omituisilta ja niiden oppi kummalliselta. Eri uskonnoista voi löytää sekä yhtäläisyyksiä että eroavaisuuksia.
Rekolan Pyhän Andreaan kirkossa 26.8.2017 pidettävässä tilaisuudessa kuullaan musiikkiteos ja sen osien välissä yhden buddhalaisen ja kahden kristityn puheenvuoroja. Tilaisuuden lähtökohtana on, että eri vakaumuksinemme elämme samassa maailmassa. Elämme saman luonnon keskellä ja siitä riippuvaisina, samojen säiden armoilla ja samat kaipaukset sydämessämme. Kuulemme saman musiikin.

Kristittynä uskon, että Luoja on antanut ihmiselle ison vastuun luomakunnasta, toisista ihmisistä ja yhteiskunnista. Sitä vastuuta voi kantaa myös yhdessä niiden kanssa, jotka eivät usko Luojaan eivätkä Kristukseen. Yhteinen ihmisyys velvoittaa kunnioittamaan toisten vakaumusta ja olemaan hyväksymättä vihamielisyyttä, joka kohdistuu toisin uskoviin. Kristittyjen – kuten kaikkien ihmisryhmien – syrjiminen ja vainoaminen on väärin. Vainotut tarvitsevat tukeamme ja vainoajat mielenmuutoksen. Meitä kaikkia tarvitaan sovinnon ja rauhan rakentamiseen.

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri....

Diakoniatyö auttaa näkyvästi ja näkymättömästi

Kirkon perustehtävä on kahtalainen. Hengellinen tehtävä ja auttamistehtävä ovat kolikon kaksi puolta. Niitä ei voi irrottaa toisistaan. Kirkko ei voi keskittyä vain jumalanpalveluksiin, rukoilemiseen ja hautajaisiin, mutta ei myöskään vain auttamaan heikompiosaisia ja tukemaan yhteisöllisyyttä. Kirkko on erityinen toimija juuri siksi, että sen elämässä nämä molemmat yhdistyvät. Eri puolilla Suomea evankelis-luterilaiset seurakunnat on koronakriisin aikana kutsuttu kaupunkien ja kuntien kumppaneiksi monenlaisiin auttamistehtäviin. Niiden välinen yhteistyö on ollut ennestään vahvaa ja sen pohjalta on nyt luotu uusia toimintoja. Esimerkiksi on jaettu vastuuta kaikkien ikäihmisten tavoittelemisesta puhelimitse. Vantaalla seurakunnista soitettiin ensin 80-84 -vuotiaille, kaupungilta sitä vanhemmille. Nyt soitetaan seurakunnista niillekin jäsenille, jotka ovat täyttäneet 85 vuotta. Heistä moni on toivonut tätä. Ruoka-avussa tehdään kaupunkien, seurakuntien ja järjestöjen yhteistyötä niin...

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa...