Siirry pääsisältöön

Kastaako vauva vai ei?

Tiedostavat ihmiset miettivät lastensa kasvatusta tarkasti. On yleistä esimerkiksi päätyä siihen, ettei lapsen puolesta valita uskontoa, vaan jätetään valinta hänen itsensä myöhemmin tehtäväksi. 

Vauvasta kasvaa nuori. Mitä mahdollisesti tapahtuu, kun hän pohtii elämänsä valintoja ja uskoaan Jumalaan? Miten hän toimii, jos ei enää halua olla uskonnoton, vaan uskoa ja kuulua johonkin? 

Moni uskonnottoman kasvatuksen saanut ei myöhemminkään ole uskonnollisesti aktiivinen. Jos uskonnotta kasvatettu lapsi aikuistuessaan kiinnostuu uskonnoista, hän ei todennäköisesti tee päätöksiä opillisten seikkojen perusteella. Äärimmäisen harvat valitsevat uskonnon älyllisen vertailun kautta. Tyypillistä on mennä mukaan, kun pyydetään, tai kun tarjotaan ihanteita ja selkeitä sääntöjä elämään. Tämä tekee melko sattumanvaraiseksi sen, minkä uskonnon piiriin ihminen päätyy sellaisessa elämänvaiheessa, kun on avoin uudelle. 

Osaako vastasyntyneen äiti tai isä kuvitella tilanteen, jossa oma lapsi tulee kertomaan uudesta uskonnostaan: kääntyneensä muslimiksi tai evankelioivansa kaupungilla, saaneensa perhettä koskevan profetian tai lähtevänsä gurun perään, taistelevansa ateismin puolesta tai tarvitsevansa rahaa henkisen kasvun kurssimaksuihin? Vaihtoehtoja on laidasta laitaan. Vastakääntyneet ovat lisäksi yleensä hyvin innokkaita käännyttämään, ja tosissaan siinä, miten uskovat käyvän niille, jotka eivät käänny.  

Uskonnottomuus ei ole neutraali katsomus. Uskonnottomallakin ihmisellä on arvoja, uskomuksia ja tapoja. Katsomuksellisessa tyhjiössä ei elä kukaan. Uskonnottomuus on vakaumus siinä missä uskontokin. Se, joka väittää, että uskonnoton kasvatus on parempi vaihtoehto kuin uskonnollinen, ilmaisee juuri siinä oman uskomuksensa.  

Lapsi muodostaa joka tapauksessa oman elämänkatsomuksensa. Vanhempana ei voi lasta määrätä uskomaan tai olemaan uskomatta.  

Sitä hyvää voi pyrkiä antamaan eteenpäin, mitä itse on saanut. Jos kasvattaja itse uskoo Jumalaan ja on kokenut hänen olevan olemassa, niin hän ei tietenkään jätä lapsilleen kertomatta siitä. Elämällä on merkitystä, kun Luoja on kaiken luonut jotakin varten. Elämässä on toivoa, kun uskoo Jumalan antavan anteeksi. Vaikka olisi omasta uskostaan epävarma, niin voi ajatella, että usko Jumalaan antaa turvaa ja luottamusta lapselle. Ja että uskonyhteisössä periytyvät käskyt ja kiellot muodostavat pohjan moraalille. 

Tämän vuoden rippikoulut ovat alkamassa. Toivotan sydämellisesti tervetulleiksi rippikouluun myös kastamattomat nuoret ja nuoret, jotka eivät vielä tiedä paljon Raamatusta, rukouksesta ja muusta, mitä opetamme. Rippikoulussa saa kysyä ja kyseenalaistaa. Ohjaajat opettavat, mutta myös oppivat nuorilta. 

Pienten lasten kasvattajille ehdotan kuitenkin: Tuokaa lapsenne kastettavaksi, opettakaa iltarukous, lukekaa raamatunkertomuksia, pohtikaa lasten kysymyksiä yhdessä heidän kanssaan. Jos näistä on jotakin haittaa, niin kertokaa ihmeessä minulle. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri....

Diakoniatyö auttaa näkyvästi ja näkymättömästi

Kirkon perustehtävä on kahtalainen. Hengellinen tehtävä ja auttamistehtävä ovat kolikon kaksi puolta. Niitä ei voi irrottaa toisistaan. Kirkko ei voi keskittyä vain jumalanpalveluksiin, rukoilemiseen ja hautajaisiin, mutta ei myöskään vain auttamaan heikompiosaisia ja tukemaan yhteisöllisyyttä. Kirkko on erityinen toimija juuri siksi, että sen elämässä nämä molemmat yhdistyvät. Eri puolilla Suomea evankelis-luterilaiset seurakunnat on koronakriisin aikana kutsuttu kaupunkien ja kuntien kumppaneiksi monenlaisiin auttamistehtäviin. Niiden välinen yhteistyö on ollut ennestään vahvaa ja sen pohjalta on nyt luotu uusia toimintoja. Esimerkiksi on jaettu vastuuta kaikkien ikäihmisten tavoittelemisesta puhelimitse. Vantaalla seurakunnista soitettiin ensin 80-84 -vuotiaille, kaupungilta sitä vanhemmille. Nyt soitetaan seurakunnista niillekin jäsenille, jotka ovat täyttäneet 85 vuotta. Heistä moni on toivonut tätä. Ruoka-avussa tehdään kaupunkien, seurakuntien ja järjestöjen yhteistyötä niin...

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa...