Siirry pääsisältöön

Mihin uskontoa tarvitaan?



Vantaalaisella kerrostaloparvekkeella käytiin intensiivistä keskustelua kesäisenä sunnuntai-iltapäivänä. Olin siellä asunnon kahden asukkaan kanssa. Keskustelunaiheet olivat sangen painavia, muun muassa: 

Mihin tarvitaan uskontoa? Miksi kirkkokuntia on niin monta? Mitä saa kirkon jäsenyydestä? Mitä seurauksia sillä on, että Raamattu on käännetty niin monta kertaa? Miksi kirkossa puhutaan niin paljon synnistä?

Pitkän ja antoisan keskustelun lopuksi päätin pohtia näitä kysymyksiä muutamassa blogikirjoituksessa. Tyhjentäviä vastauksia en osaa antaa, mutta teologina pystyn jotakin sanomaan.

Mihin uskontoa tarvitaan? Voihan Jumalaan olla yhteydessä henkilökohtaisesti ja elää hengellistä elämää, vaikka ei osallistuisi minkään uskonyhteisön toimintaan. Tartun ensimmäiseksi tähän kysymykseen.

On totta, että uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolella on hengellistä elämää. On ihmisiä, jotka ovat uskonnollisia, vaikka eivät ole jäseniä missään uskontokunnassa eivätkä osallistu niiden toimintaan. Heidän uskonsa voi olla jonkin uskonnon oppien mukaista tai yhdistelmä niistä. Tai he saattavat uskoa mihinkään uskontoon kiinnittymättä, että on olemassa jotain ihmistä suurempaa ja tunnetun todellisuuden tuolla puolen olevaa, joka vaikuttaa elämään tässä maailmassa.

Tällaisia ihmisiä on ollut aina. Individualistisen ajattelun yleistyttyä heitä saattaa olla enemmän tai ainakin he ovat näkyvämpiä. Enää ei oleteta eikä ole sosiaalista painetta, että uskottaisiin ja elettäisiin niin kuin enemmistö.

Toisaalta on totta, että uskontoja on aina ollut. Ennen kirjauskontoja (kaikki suuret maailmanuskonnot) pidettiin taivaankappaleita ja henkimaailmaa vaikutusvaltaisina ja tehtiin rituaaleja pyhillä paikoilla.

Uskonnot ovat keskenään erilaisia, mutta niissä on myös hyvin samanlaisia elementtejä. On tapoja hiljentyä, on siirtymäriittejä, on pyhän kunnioitusta, on eettisiä ja moraalisia ihanteita. On uskonnollisia auktoriteetteja ja samaa uskontoa tunnustavien yhteisöjä. Kaikki uskonnot ovat syntyneet paikallisina liikkeinä. Kun eriuskontoiset ihmiset ovat tulleet tekemisiin toistensa kanssa, on tapahtunut vuorovaikutusta, jonka seurauksena toisinaan on syntynyt uusia uskontoja, toisinaan vanhat uskonnot ovat ottaneet toisiltaan vaikutteita. Nykymaailmassa voi lähes mitä tahansa uskontoa tavata missä tahansa.

Uskonnot ovat hyvin monimuotoisia. Koulun oppikirjoissa ne on pakko esitellä karkeasti yksinkertaistaen. Muutamaan sivuun on mahdotonta mahduttaa uskontoa, jonka piiriin kuuluvat miljardit tai miljoonat ihmiset. Eri kulttuureissa uskonnot ovat erilaisia. Ne muuttuvat ajan kuluessa ja johtajiensa näkemysten mukana. Kristinuskonkin muotoja on lukemattomia ja ne poikkeavat toisistaan erittäin paljon.

Uskonnot vastaavat joihinkin ihmisten tarpeisiin. Ihmisellä ei ole vain ruumiillisia, henkisiä ja sosiaalisia tarpeita, vaan myös hengellisiä tarpeita. Näin vastataan kysymykseen, miksi uskontoja on, kun ajatellaan ihmisten näkökulmasta.

Entä sitten Jumalan näkökulmasta: miksi on uskontoja? Siihen kysymykseen ei voi ihminen vastata. Kristillisen teologian pohjalta arvelen, että ihminen kaipaa Jumalaa, koska hän on joutunut eroon Luojastaan. Luoja rakastaa niitä, jotka on luonut, ja luodut rakastavat Luojaansa, mutta syntiinlankeemuksen seurauksena rakkaus rikkoutui. Ihminen luulee pärjäävänsä omin neuvoin, ilman Jumalaa. Siitä huolimatta ja vaikkei halua sitä myöntää, hän kaipaa ehjää yhteyttä Luojaansa ja tarvitsee Jumalaa.

Kaikkina aikoina kaikkialla ihmiset ovat siis etsineet Jumalaa. Jumalan etsiminen on saanut uskonnon muodon. Näin ovat syntyneet erilaiset uskonnot erilaisine tapoineen ja erilaisine uskomuksineen. Kristinusko sai alkunsa, kun Jumala lähetti Poikansa kertomaan juutalaisille rakkaudestaan. Pian muutkin kuin juutalaiset kuulivat Jumalan rakkaudesta ja löysivät Kristuksen kautta Luojansa, jota olivat etsineet.

Kaikki uskonnot muodostavat yhteisöjä. Kristityt ovat alusta asti olleet joukko. Ensin olivat Jeesuksen ystävät ja seuraajat. Sitten heihin liittyi niitä, jotka eivät olleet Jeesusta tunteneet. Niille paikkakunnille, joille kristityt tulivat uskostaan kertomaan, syntyi aina seurakuntia. Historiasta tunnetaan erakkokristittyjäkin, mutta pääsääntöisesti kristityt ovat eläneet seurakunnissa. He ovat tunteneet toisensa ja kokoontuneet sunnuntaisin. He ovat auttaneet toisiaan ja tehneet yhdessä työtä myös ulkopuolisten tukemiseksi ja auttamiseksi. He ovat kertoneet uskostaan muille, ja niin seurakunnat ovat kasvaneet ja kirkko levinnyt vähitellen kaikkialle maailmaan.

Yhteisöä, seurakuntaa tai kirkkoa on aina tarvittu. Yksinään ovat vain harvat olleet kristittyjä. Ehkä aivan kaikki eivät tarvitse uskonyhteisöä mihinkään, mutta melkein kaikki tarvitsevat – ainakin joissakin elämäntilanteissa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan