Kirkon toimintaympäristön muutos on nopeaa ja voimakasta. Seitsemänä Rekolan-vuotenani on tapahtunut valtavasti. Paikallisseurakuntaa ovat koskeneet paitsi paikalliset, myös lukuisat maailmanlaajat ilmiöt ja tapahtumat. Yhden mainitakseni: näistä vuosista noin viidennes oli korona-aikaa.
Vantaan väestö muuttuu moninaisemmaksi ja vanhenee. Koivukylän
suuralueen asukkaita on nyt 3250 enemmän kuin Rekolaan tullessani, yhteensä yli
30 000. Niiden määrä, jotka puhuvat äidinkielenään muuta kuin kotimaisia
kieliä, on kasvanut n. 4500:sta n. 7600:aan. Yli 65-vuotiaiden määrä on
kasvanut 3600:sta 4500:aan ja ikääntyneiden osuuden väestöstä ennakoidaan
kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa.
Koivukylän suuralueella myös 19-34 -vuotiaiden määrä
on kasvanut paljon. Leinelään ja Lipstikkaan on rakennettu suuria kerrostaloja,
joihin on muuttanut enimmäkseen nuorta väkeä. Muuttoliike on niin vauhdikasta,
että vuosittain seurakunnan jäsenistä yli 10 % vaihtuu kirkon jäsenten muuttaessa
alueelle ja alueelta pois.
Rekolan seurakunnan jäseniä vuonna 2014 oli 13 121
ja vuoden 2020 lopussa 12 129. Tällöin alueen asukkaista 47,81 % kuului
ev.-lut. kirkkoon. Koko Vantaalla jäsenyysprosentti laski kuudessa vuodessa 61,7
%:sta 52,6 %:iin. Yksittäisen seurakunnan mahdollisuus vaikuttaa trendiin on
vähäinen. Vaikka miten hyvin työtä tehtäisiin, ei se näy jäsenkehityksessä eikä
esimerkiksi alle kouluikäisten osallistumisessa seurakunnan kerhoihin.
Uskonnollisuuden
murros
Kirkon viimeisimmän nelivuotiskertomuksen (2016 – 2019)
mukaan suomalaisten uskonnollisuus on murroksessa. Raportin keskeiset havainnot
ovat:
·
Arvomuutos heijastuu uskontoon. Yksilöllisyyden
ja tasa-arvon merkitys arvoina kasvaa. Työn merkitys vähenee, kun taas ystävien
ja vapaa-ajan merkitys kasvaa. Perheen tärkeys on säilynyt, mutta käsitykset
siitä ovat muuttuneet.
·
Kulttuurikristillisyys murtuu. Enää ei aiemmassa
määrin identifioiduta kristityiksi kulttuurisista syistä. On tavallista määritellä
itsensä etsijäksi, agnostikoksi tai uskonnottomaksi. Kirkolliset toimitukset eivät
enää ole perheille itsestään selviä valintoja.
·
Yhteisöihin kiinnittymisen luonne muuttuu.
Uskonto voi edelleen olla merkityksellistä ja yhteisöön kuuluminen tärkeää. Uusien
jumalanpalvelusyhteisöjen lukumäärä ja niiden kävijämäärät ovat kasvaneet. On
tärkeää saada valita yhteisönsä.
·
Kokemuksellisuus ja auttaminen ovat yhä
tärkeämpi osa hengellisyyttä. Entistä vähemmän merkitsevät toimitukset,
hartauselämä ja perinteet. Sen sijaan esimerkiksi liikutaan luonnossa, vetäydytään
hiljaisuuteen tai autetaan muita.
·
Uskonto- ja katsomusdialogin merkitys
kasvaa, koska moninaisuus on lisääntynyt.
·
Kristillisen perinteen välittyminen
kodeissa ohenee. Nelivuotiskaudella iltarukouksen opettaminen, pyhäkoulussa,
seurakunnan kerhossa tai joulukirkossa käyminen sekä uskonnosta puhuminen
lapsuudenkodissa ovat vähentyneet merkittävästi.
Huomaamaton
kirkko
Yhä useammalle vantaalaiselle kirkko ja seurakunnat
ovat tuntemattomia ja suorastaan näkymättömiä. Tuoreen seurakuntien
tunnettuuskyselyn avulla voidaan vertailla vuosien 2018 ja 2021 tuloksia. Yleinen
mielikuva Vantaan seurakunnissa on heikentynyt. Kolme vuotta sitten 56 % kertoi
mielikuvansa olevan myönteinen, 41 % neutraali ja 3 % kielteinen. Uudemmassa
kyselyssä luvut olivat 39 % myönteinen, 54 % neutraali ja 7 % kielteinen. Muutos
lienee seurausta trendeistä, jotka ovat vallalla koko läntisessä maailmassa.
Viestinnän merkitys on suuri ja sitä olemmekin Vantaan
seurakunnissa ja Rekolassa vahvistaneet. Siitä huolimatta vain 54 % vastaajista
on kohdannut Vantaan seurakuntia viimeisen vuoden aikana uutismediassa, mikä oli
yleisin tapa tulla tekemisiin seurakuntien kanssa. Hautausmaalla oli käynyt 39
%. Lähes neljännes ei ollut kohdannut seurakuntia missään. Kaikki muut tavat olivat
tavoittaneet alle viidenneksen vastaajista. Kaksi viidesosaa heistä ei ollut
osallistunut seurakuntien toimintaan kertaakaan vuoden aikana. Tutkimukseen
vastanneet olivat aikuisia vantaalaisia.
Pääkaupunkiseudulla seurakuntien paikallinen näkyvyys on
pienempi kuin muualla Suomessa. Pienemmillä paikkakunnilla seurakunnat saavat
luontevasti neutraalia ja positiivista julkisuutta. Sen huomaa mitä tahansa
maakunta- tai paikallislehteä selatessa. Silti yllätyin, kun Turun Sanomat
julkaisi kuvallisen uutisen Maarian kirkkoherranvaalia seuraavana päivänä.
Uudistumisen
välttämättömyys
Kirkossa on monin tavoin uudistuttu, jotta sen sanoma suurista
muutoksista huolimatta tavoittaisi ihmisiä. Kirkon tulevaisuuskomitean mietinnössä
vuonna 2016 annettiin toimeksi mm. kehittää vapaaehtoistyötä ja johtamista, purkaa
byrokratiaa ja uudistaa toimintatapoja. Huomiota vaatii mm. sosiaalisen
osallisuuden edistäminen, ympäristötyö, kasvatuksellinen yhteistyö ja perhetyö
sekä katsomusdialogi. Rekolassa uutta yhteistyötä on esim. toiminta Koivukylän
avoimessa kohtaamispaikassa. Kansainvälisyys, ekumenia ja uskontojen
kohtaaminen ovat vantaalaisten arkea, joten seurakunnassa on aktivoiduttu niissä.
Olemme saaneet toisen ystävyysseurakunnan ja järjestäneet uskontojen
rauhankävelyjä. Vuonna 2017 vietettiin reformaation merkkivuosi ja tutkittiin,
mitä on olla luterilainen. Samana vuonna julkaistiin kirkon lähetyksen
peruslinjaus Yhteinen todistus ja
vuotta myöhemmin missiologinen raportti Kaikkialta
kaikkialle, joita kumpaakin olemme Rekolassa hyödyntäneet.
Vantaan seurakunnissa toteutettiin
kirkkoherravuosinani isoja hankkeita. Asiointia helpottamaan luotiin kirkollisten
toimitusten varaamiseen verkkopalvelu ja yhteinen hautajaisvarauspalvelu. Kahden
oman leirikeskuksen käytöstä luovuttiin. Tikkurilaan valmistui vihdoin uusi
kirkko. Myyrmäen kirkko korjattiin ja pian sen jälkeen todettiin korjaustarpeen
olevan edelleen mittava.
Jotain
pysyvääkin
Paljon on muuttunut, mutta ei kaikki. Seurakunnan
perustehtävät pysyvät samoina. Ihmiset kaipaavat yhteyttä toisiin ihmisiin ja
Jumalaan. Molempia on tarjolla: ”Seuraa ja rauhaa” niin kuin nimesin Asolan
seurakuntatalon ja Vantaan rauhanyhdistyksen lähistöllä sijaitsevan geokätkön
sen piilottaessani. Seurakunnan toiminnoista suosionsa on pitkälti säilyttänyt
rippikoulu.
Jos ympärillä muutoksia tapahtuu nopeasti, niin
kirkossa muutos on yleensä hidasta. Vuosikymmenestä toiseen käydään kirkollisia
keskusteluja tietyistä aiheista. Ensin enemmistö vastustaa uutta ja vierasta. Hitaan
muutoksen kautta lopulta myös kirkossa totutaan siihen, mikä muualla
yhteiskunnassa ei enää aikoihin ole ollut uutta eikä ihmeellistä.
Mielestäni Vantaan seurakunnat ovat tehneet työtään
hyvin. Eri mittareilla mitattuna tilanne voisi olla merkittävästi huonompi.
Vantaan seitsemän seurakuntaa tekevät hyvässä hengessä työtä yhdessä.
Kokeillaan rohkeasti uutta. Otetaan käyttöön muissa kaupungeissa kehitettyjä
ideoita ja tarpeen tullen yhdistetään voimat Helsingin ja Espoon seurakuntien
kanssa. Vantaalla on paljon kysytty ihmisiltä itseltään, mitä he toivovat ja
odottavat kirkolta, eikä vain oleteta tiedettävän. Jatkakaa samaan malliin.
Lähteet: aluesarjat.fi, kirkontilastot.fi, Kirkon nelivuotiskertomus
2016 - 2019
Kommentit
Lähetä kommentti