Siirry pääsisältöön

Kiitos, Rekola

Vanhassa testamentissa määrätään, että israelilaisten on pidettävä sapattivuosi joka seitsemäntenä vuonna. Silloin he eivät viljele peltojaan eivätkä viinitarhojaan, vaan maa saa levätä. Noudatan näköjään tuota käskyä omassa elämässäni, tosin tulkintaa venyttäen. Palasin papin työhön Hyvinkäälle hoitovapaalta vuoden 2008 alussa. Siitä seitsemäntenä vuonna pidin pitkän kesäloman ja siirryin sen jälkeen Rekolan seurakuntaan elokuussa 2014. Nyt on meneillään seitsemäs vuosi siitä. Tänä kesänä pidän taas kesä-heinäkuussa pitkän kesäloman ennen kuin lähden pois Rekolasta. 

Olen ihminen, jota uusi innostaa ja urautuminen kammottaa. Ihmettelen itsekin vapaaehtoista valintaani lähteä seurakunnasta jonka tunnen ja työstä jonka osaan – opettelemaan uusia ihmisiä, uutta organisaatiota ja uutta toimintakulttuuria. Isoihin päätöksiin, kuten tämä, on aina monta syytä. Osa vaikuttimistani on ammatillisia ja osa henkilökohtaisia. Yksi iso syy on, etten halua kuulla itseni liian usein sanovan: ”Meillä on tapana tehdä näin.” Siitä olen yhä useammin jäänyt itselleni kiinni esimerkiksi perehdyttäessäni uusia työntekijöitä. Perinteet ja rutiinit ovat hyviä ja välttämättömiäkin. Samalla niissä on paikalleen pysähtymisen riski, joka on tärkeää tiedostaa.

Pysähdyksiin jääminen on jotain, mitä henkilökohtaisesti en toivo. Kirkon työn kannalta se ei myöskään ole suotavaa. Teen erillisen blogikirjoituksen niistä muutoksista, mitä seitsemänä Rekolan-vuotenani on tapahtunut. Kirkko ei onnistu tehtävässään uskon ja rakkauden levittäjänä, jos se ei muutu ihmisten ja kulttuurin mukana. Siksi seurakunnan jatkuva uudistuminen on välttämätöntä.

Toisaalta hyvän säilyttämiseksikin on tehtävä työtä. Rekolan seurakunnassa on omaleimainen jumalanpalveluselämä, jota olen pyrkinyt vaalimaan. Vielä tänä keväänä järjestimme jumalanpalveluskoulutuksen. Se oli innostava. Rekolassa messu ei ole vain papin ja kanttorin asia, vaan seurakuntalaiset osallistuvat niiden toteuttamiseen aktiivisesti. Messu myös yhdistää eri tavoin ajattelevia. Avustajia ja osallistujia on mm. eri herätysliikkeistä. Toivon että Rekolassa tulevaisuudessakin pidetään hyvää huolta jumalanpalveluselämästä. Kirkkokahveineen!

Tietenkin toivon myös, että muuta hyvää toimintaa jatketaan. Työntekijät ovat ammattitaitoisia ja sitoutuneita sekä kirkon työhön että Rekolan seurakuntaan. He osaavat ottaa uudet työtoverit lämpimästi vastaan. Siitä tunnen ylpeyttä, kuinka osaavia ja omistautuneita uusia työntekijöitä olemme seurakuntaneuvoston kanssa onnistuneet rekrytoimaan.

Seitsemässä vuodessa olen oppinut valtavasti. Tullessani opettelin oikeastaan uuden ammatin. Se oli vaativaa. Samaan aikaan työyhteisöllä ja seurakuntalaisilla oli luonnollisesti isoja odotuksia minua kohtaan. Olen kiitollinen siitä tuesta, jota muutamalta rekolalaiselta silloin sain, kuten myös  tuomiokapitulin järjestämästä mentorista ja uusien kirkkoherrojen työnohjauksesta.

Päädyin sattumalta, tai kuten uskon, johdatuksesta, hakemaan uutta virkaa. En seurannut työpaikkailmoituksia, vaan sain etsimättä tiedon Maarian virasta. Maaria on synnyinseurakuntani, isäni suvun seurakunta ja äitini ensimmäinen virkapaikka. Kiinnostuin heti. Nyt sananmukaisesti palaan juurilleni.

Muutan 36 vuotta sitten perustetusta lähiöseurakunnasta seurakuntaan, jonka perustamisvuotta ei tiedetä. Vaihdan 80-luvun monitoimikirkon keskiaikaiseen kivikirkkoon. Rekolalla ja Maarialla on kuitenkin enemmän yhteistä kuin ensin luulisi. Kummallakin on historiaa keskiaikaan asti. Kummankin alueella asuu todella monenlaisia ihmisiä. Kummassakin on seurakuntalaisia, jotka tuntevat kotiseurakunnastaan suurta ylpeyttä – eivätkä suotta.

Rekolalla tulee aina olemaan paikka sydämessäni. Olen kiitollinen teistä kaikista, joihin täällä tutustuin, kaikesta mitä täällä koin ja kaikesta, mitä täällä opin. Toivotan teidän jokaisen elämään Jumalan hyvyyttä. Olkaa hänen suojassaan.

Työntekijät teettivät läksiäislahjaksi kauniin kimonon, 
jonka pääväri on Vantaan seurakuntien violetti.
kuva: Sanna Tirkkonen


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan