Siirry pääsisältöön

Kirkkoteatterista


Dramatisoidut pääsiäisvaellukset olivat suosittuja Suomen seurakunnissa 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Joillakin paikkakunnilla niitä on jatkettu. Ne tekevät edelleen joka vuosi pääsiäisen puhuttelevaa sanomaa eläväksi sekä rooleja esittäville seurakuntalaisille että yleisölle.

Rekolassa monet muistelevat ylpeinä Ylös Jerusalemiin –vaellusta, joka oli iso ponnistus ja tärkeä perinne useiden vuosien ajan. Toistuvasti minulle on esitetty toive, että tuo hieno perinne elvytettäisiin.
Kirkkoteatteri on taidemuoto, joka todella voi koskettaa. En muista nähneeni yhtään kirkkoteatteriesitystä, joka olisi jättänyt täysin kylmäksi. Vaikka olen itse ollut vain yleisössä, voin kuvitella, että kirkkoteatterissa esiintyminen tai siihen muulla tavoin osallistuminen on jotain, joka jättää sieluun pysyvän jäljen.
Hyvinkään seurakunnassa, jossa olin pappina 10 vuotta, on oma kirkkoteatterin ohjaaja. Hän tekee vuosittain näytelmän paitsi pääsiäiseksi, myös jouluksi ja kesäksi. Toiminnassa on mukana kymmeniä ihmisiä näyttelijöinä, tanssijoina ja muusikoina. On lavastaja, puvustaja sekä valo-, ääni- ja näyttämömiehet. Ympäri vuoden tehdään draamoja jumalanpalveluksiin, monologeja, nuorten draamapajoja ja muita pienempiä juttuja.
Eilen olin Hyvinkään Palopurolla katsomassa kesäteatterinäytelmän Piispa Tuomas. Näytös oli loppuunmyyty ja esityksessä oli kaikki kohdallaan. Olisin unohtanut katselevani harrastajateatterin esitystä, ellen olisi sattunut tietämään niin monen näyttelijän oikeaa ammattia. Iloitsin siitä, että uusia lapsia ja nuoria näytti taas tulleen joukkoon. On niin harvinaista, että alle kouluikäiset, koululaiset, opiskelijat, työikäiset ja eläkeläiset tekevät jotain yhdessä. Porukan hyvä yhteishenki oli yleisönkin aistittavissa.
Olisi hienoa, jos Rekolankin seurakunnassa jälleen toteutettaisiin jotakin teatterin keinoin. En vain tiedä, mitä se olisi, enkä sitä, kenen vastuulla se olisi. En tunne ketään, joka olisi innostunut tuottamaan teatteriproduktiota meillä, enkä ketään, joka osaisi esimerkiksi ohjata. Tietenkin vierailevia esityksiä olisi mahdollista saada, ja eiköhän johonkin tilaisuuteen saadakin. Mutta olisihan se hienoa myös tehdä jotain itse, varsinkin kun aikoinaan Ylös Jerusalemiin –esityksiä toteuttaneet ihmiset haluaisivat vielä osallistua johonkin vastaavaan.
Minusta tuntuu, että tuo ”jokin vastaava” on jotain, mistä emme vielä tiedä. Mikä on tähän aikaan ja tämän ajan Vantaalle sopiva kirkkoteatterin muoto? Toivon, että ennen pitkää keksimme, mitä se on, ketkä ovat innostuneita tekemään ja ketkä osaavat mitäkin.
Kirkkoteatteri on muuten minulla myös vähän suvussa, sillä isäni on kirjoittanut käsikirjoituksia useampaan kirkkonäytelmään ja jopa yhden kirkossa esitetyn oopperan libreton.



P.S. Piispa Tuomaan näytöksiin 30.6., 2.7., 3.7. ja 5.7. saattaa vielä saada lippuja. Varaukset Hyvinkään seurakunnan numerosta 040 805 0200. Matkaa Rekolan kirkolta Palopuron kesäteatteriin on 40 km ja karttapalvelun mukaan ajomatka kestää lyhimmillään 34 minuuttia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri. R

Kohti kaikille avointa kirkkoa

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston joulukuinen kokous muodostui jälleen, odotetusti, vuotuiseksi homoillaksi. Käsiteltävä asia oli kirkon kansainvälisen työn avustaminen. Se, mistä väiteltiin, olivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ja papiksi vihityt naiset. Keskustelu on käyty niin monta kertaa, että luultavasti kaikki ovat jo kyllästyneet. Marraskuussa Rekolassa järjestettiin sateenkaarimessu. Muutama tuttu seurakuntalainen tiedusteli asiallisesti, miksi sellainen piti järjestää. Yhtä asiallisesti he kuuntelivat, kun kerroin, että vähemmistöihin kuuluvat eivät koe turvalliseksi osallistua kaikille avoimiin messuihin. Sen enempää tietooni ei tullut, paitsi muutama palaute unisex-vessoista, joita käsittelin edellisessä kirjoituksessa. Tiedän, että tilaisuus herätti tunteita – ehkä hämmennystä, levottomuutta, pelkoa ja aggressiota – mutta palautetta tuli hyvin vähän. Rekolan seurakuntaneuvosto päätti vuonna 2017 , että myös samaa sukupuolta olevat parit saavat käyttää seurakunnan