Siirry pääsisältöön

Miksi rauhankävely ja vuoropuhelua uskontojen välillä?

Viime lauantaina oli uskontojen rauhankävely Koivukylästä Korsoon sekä uskontojen ja katsomusten yhteisymmärrysviikon valtakunnalliset avajaiset Korson Lumosalissa. Tiistaina Vantaan aikuisopistolla järjestettiin paneelikeskustelu, jossa kaksi muslimia ja kolme kristittyä keskusteli.

Yhteisymmärrysviikon suojelija on keskustakirjasto Oodin johtaja ja avajaisissa puhui myös Vantaan kaupunginjohtaja. Paneelin johti Erätaukosäätiön toimitusjohtaja ja aikuisopisto innostui heti, kun ehdotin heille yhteistyötä. Annoin rauhankävelyyn liittyen kaksi radiohaastattelua, kaksi lehtihaastattelua ja yhden haastatteluvinkin. Tämä on poikkeuksellinen määrä huomiota lähiöseurakunnan toiminnalle. Kuitenkin omaa väkeä on ollut vaikea saada näkemään uskontojenvälisen yhteydenpidon merkitys. Siksi julkaisen tässä yhteisymmärrysviikon avajaisissa pitämäni puheen:

Rauhankävelyn esikuva ovat uskontojen rauhankävelyt, joita ensin järjestettiin Helsingissä ja Turussa. Yhdessä kävelemällä halutaan näyttää, että eri tavoin uskovina, ei-uskovina ja monella lailla erilaisina meillä on yhteisiä arvoja kuten rauha ja sopu, turvallisuus ja uskonnonvapaus.

Ihmisillä on taipumus vierastaa toisiaan ja mielessään jakaa ihmisiä omiin ja muihin, meihin ja heihin. Taipumus on yhteinen monille riippumatta siitä, onko uskonnollinen vai uskonnoton. Vastuullinen ihminen tiedostaa tämän, tarkkailee omia asenteitaan, puhuu toisia kunnioittavasti ja toimii yhteiseksi hyväksi. Yhteinen hyvä on olemassa ja niin on yhteisiä huoliakin. Yhteisiin huoliin on etsittävä yhdessä ratkaisuja. Eri porukoiden on turha yrittää tahoillaan erikseen. 

Vantaalla, vantaalaisten yhteisöjen sisällä, tehdään paljon rauhan- ja sovinnontyötä, joka ei välttämättä ole kovin näkyvää. Siihen kekoon kantavat kortensa päiväkotien ja koulujen henkilöstö ja kaupungin muiden alojen työntekijät, monikulttuurisuus- ja maahanmuuttajajärjestöt, perheitä ja nuoria auttavat tahot ja uskonnolliset yhdyskunnat. Eikä kaikkia mainittu tuossa listassa.

Vantaalla on esim. kokeiltu varhaiskasvatuksen ja uskonto- ja katsomusyhteisöjen vuoropuhelua. Keskustelut ovat laajentuneet lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisiksi. Yhteisymmärryksellä on tämän myötä edellytykset vahvistua. 

Toisilla paikkakunnilla on yhdessä reagoitu ilkivaltaan, joka on kohdistunut uskonnollisten yhteisöjen kokoontumistiloihin, pyhäkköihin. Ilkivalta ei ole jäänyt vain niiden murheeksi, joihin se on kohdistunut. Moni muukin on sen tuominnut. Moni on lähtenyt mukaan, kun on yhdessä toimittu: pesty seiniä tai kukitettu aitaa. Ilkivallan herättämä säikähdys, pelko ja viha on käännetty toisten auttamiseksi ja toivoksi.

Kristityt ovat mukana tällaisessa toiminnassa siksi, että ajattelemme Jumalan luoneen kaikki ihmiset samanarvoisiksi. Meille jokainen on Jumalan kuva, etnisestä taustasta ja uskonnosta riippumatta. Kaikki ihmiset on pyrittävä kohtaamaan Jumalan luomina. Sen takia kristinuskoon ei voi vedota minkään vihapuheen tai maalittamisen yhteydessä eikä sillä voi koskaan oikeuttaa tekoja toisia vastaan.

On tärkeää, että tunnemme toisemme. Siksi toivon ja lupaan tehdä työtä sen hyväksi, että yhteydenpito eri toimijoiden välillä säilyy ja vahvistuu. Kirkkona haluamme olla mukana rakentamassa ja ylläpitämässä yhteiskuntarauhaa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lutherin sinetti

Reformaation merkkivuoden suurtapahtuma, evankeliset kirkkopäivät, järjestettiin helatorstaiviikonloppuna Berliinissä. Osallistuin Vantaan yhteisen kirkkoneuvoston matkalle. Teimme myös päiväretken Wittenbergiin, jossa Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään linnankirkon oveen. Teesit voi lukea nykyisestä ovesta, mutta kuten kuvasta näkyy, en päässyt lukuetäisyydelle. Teesit olivat luettavissa myös toisaalla kirkon yhteydessä. En kirjoita niistä tällä kertaa enempää. Sen sijaan kerron Lutherin sinetistä. Luther selosti eräässä kirjeessään vuonna 1530, että ristin täytyy tulla ensimmäisenä, mustan ristin punaisen sydämen sisällä. Sydämellä on luonnollinen punainen värinsä muistutuksena siitä, että uskomme ristiinnaulittuun Kristukseen tekee meidän siunatuiksi ja onnellisiksi. Sydän on valkoisen ruusun keskellä, koska usko antaa iloa, lohdutusta ja rauhaa.  Ruusun tulee olla valkoinen eikä punainen, koska valkoinen on kaikkien henkien, sielujen ja enkelien väri....

Diakoniatyö auttaa näkyvästi ja näkymättömästi

Kirkon perustehtävä on kahtalainen. Hengellinen tehtävä ja auttamistehtävä ovat kolikon kaksi puolta. Niitä ei voi irrottaa toisistaan. Kirkko ei voi keskittyä vain jumalanpalveluksiin, rukoilemiseen ja hautajaisiin, mutta ei myöskään vain auttamaan heikompiosaisia ja tukemaan yhteisöllisyyttä. Kirkko on erityinen toimija juuri siksi, että sen elämässä nämä molemmat yhdistyvät. Eri puolilla Suomea evankelis-luterilaiset seurakunnat on koronakriisin aikana kutsuttu kaupunkien ja kuntien kumppaneiksi monenlaisiin auttamistehtäviin. Niiden välinen yhteistyö on ollut ennestään vahvaa ja sen pohjalta on nyt luotu uusia toimintoja. Esimerkiksi on jaettu vastuuta kaikkien ikäihmisten tavoittelemisesta puhelimitse. Vantaalla seurakunnista soitettiin ensin 80-84 -vuotiaille, kaupungilta sitä vanhemmille. Nyt soitetaan seurakunnista niillekin jäsenille, jotka ovat täyttäneet 85 vuotta. Heistä moni on toivonut tätä. Ruoka-avussa tehdään kaupunkien, seurakuntien ja järjestöjen yhteistyötä niin...

Jeesusasiaa bussipysäkillä

Vantaan seurakunnilla oli pääsiäisen aikaan kaupunkikuvassa näkyvä kampanja. Olin jonkin verran kampanjaa tekemässä. Mietimme kovasti, miten viedä vantaalaisten näkyviin kirkon asioita, kuten uskoa, toivoa ja rakkautta. Eräänä tavallisena arkipäivänä olin esimerkiksi Myyrmäessä kysymässä vastaantulijoilta mielipiteitä laatimistamme lauseluonnoksista. Niistä valittiin ja kehitettiin ne lauseet, joita kampanjassa lopulta käytettiin. Oli havahduttavaa kuulla, miten eri tavoin ihmiset reagoivat. Esimerkiksi ”Sinun puolestasi” olisi jonkun mielestä voinut olla minkä tahansa puolueen tunnus, kun se minulle teologina viittaa ehtoollisen jakosanoihin ”Kristuksen ruumis ja veri, sinun puolestasi annettu ja vuodatettu”, tai yleisemmin Kristuksen uhraamiseen ristillä syntisten puolesta. Valmiista kampanjalauseista ”Uskalla elää. Ja kuolla.” oli työryhmässä eniten levottomuutta herättävä. Sen riski tiedostettiin. Kampanjassa ei tietenkään oteta myönteistä kantaa eutanasiaan eikä itsemurhaa...